Friday 15 February 2013

Haram bunuh diri...



Dari Jundub bin Abdillah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda: Ada di masa dahulu sebelum kamu, seorang menderita luka, tiba-tiba ia jengkel lalu mengambil pisau dan memotong lukanya, maka tidak berhenti darahnya hingga mati. Allah Ta’ala berfirman: Hamba Ku akan mendahului Aku terhadap dirinya (jiwanya), maka Aku haramkan padanya surga. (Bukhari, Muslim).

NOTA PENTING :
A. Hukum : Bunuh diri hukumnya haram - dosa besar.

B. Azab Seksa : Orang yang bunuh diri dimasukkan dan diazab di neraka sesuai dengan apa dia bunuh diri ketika di dunia. Sementara sakit perihnya ketika sakarat adalah sebahagian dari azab Allah di dunia kerana perbuatannya.

C. Sebab diseksa atau dosa besar - kerana mendahului ketentuan dan ajal yang telah ditentukan Allah SWT dengan tangannya sendiri.

D. Perlu diketahui dan diteliti dengan halus, bahawa Allah SWT dan Rasul-Nya sangat tegas dalam perkara ini. Sehingga Allah SWT mengancam pelakunya dengan siksaan neraka. Malahan, Rasulullah saw sendiri menegaskan bahawa pelakunya akan kekal di dalam neraka dan diazab mengikuti bagaimana ia melakukannya ketika di dunia. Ertinya - perlakuan itu sangat terlaknat dan tidak diredhai Allah Ta'ala dan Rasul-Nya.

E. Bagaimana dengan jenazah Muslim / orang yang bunuh diri? Jawapannya : Disempurnakan seperti mayyit yang biasa. Iaitu - dimandikan, dikafankan, disolatkan dan disempurnakan pengebumiannya di tanah perkuburan orang Islam juga!

F. Marilah kita husnuz zon - bersangka baik - dan memelihara aib arwah saudara kita itu. Perlakuan dosa telah terbuat, dosanya pada Allah SWT. Hak kita adalah memelihara keaiban saudara kita. Biarlah Allah yang Maha Bijaksana dan Maha Penyayang mengadilinya. Cukuplah bagi kita menghukumi menurut adat zahirnya sahaja. Tidak lebih dan tidak kurang.


No comments: