Monday 24 September 2012

Bicara An-Nisaa diakhir zaman



ya ALLAH....
jadikan aku setabah Ummu Khadijah...
sehingga dirinya dgelar afifah solehah..
dialah wanita pertama yg tiada ragu mngucap 2 kalimah syahadah ~
peng0rbanan brsama Rasulullah, susah senang brsama..
walau hilang harta krna berdakwah...
walau dipulau 3 thn 3 bln...
imannya sdikit pon x berubah...
mampukah aku setabah itu ?
andai diuji sdikit sudah rebah....
baru dihina sudah mengalah....
ya ALLAH tabahkan aku sepertinya....

ya ALLAH...
jadikan aku semulia Fatimah Az-Zahrah...
betapa tinggi kasihnya pd ayahandanya..
x pernah putus asa pd prjuanagan dakwah baginda..
ank yg semulia peribadi baginda...
tangannyalah membersih luka....
tangannya jua membersihkan cela...
pada jasad Rasulullah tercinta....
tabah dan kental dirinya pd dugaan...
mampukah aku sekuat Fatimah ?
saat diri terluka dendam tertanam..
saat disakiti, maki pengganti...
ya Rabbi teguhkan hatiku sepertinya....

ya ALLAH...
jadikan aku sehebat Masyitah dan Sumaiyah....
tukang sisir yg beriman...
dan keluarga Yasir yg bertakwa...
sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia..
iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan..
mampukah aku sesabar mereka ?
saat tergoda oleh nafsu dunia ?
saat alpa dgn kekayaan, kemewahan n kesenangan ?
entah ke mana hilangnya iman di dada.....

ya Rahman...
kuatkan imanku seperti Masyitah....
terjun penuh keyakinan bersama bayi kekuali yg mendidih krna yakin AllAH pasti disisi...
sabarkan aku sesabar sumaiyyah..
biar tombak menusuk kejasad....
iman sedikit pon x tergugat...

ya ALLAH....
jadikan aku semulia Ummu Sulaim.....
perkahwinannya dgn Abu Talhah atas mahar iman...
islamlah Abu Talhah sehingga mnjadi sahabat Rasulullah...
betapa hebatnya tarbiyyah isteri terhadap suami...
hinggakan segala panahan terhadap Rasulullah pd hari uhud disambut dgn belakang jasad Abu Talhah...

ya ALLAh....
tarbiyyahkan aku pd cinta sepertinya...
ketinggian cinta pd harga keimanan....
mampukah aku menatap cinta itu ?
sedangkan rupa yg menjadi keutamaan ?
ketulusan iman dibutakan....
ya ALLAH...ilhamkan aku pd cinta sepertinya....

ya ALLAH.....
jadikan aku sehebat Aisya Humaira..
isteri termuda Rasulullah...
biar dilempar fitnah dan tohmahan...
dia tetap teguh pd ketetapanNYA.......
isteri sejati yg memangku Nabi...
pd saat akhir baginda...
hadis dan sunnah Rasulullah dipertahankan...
betapa hatimu seorang mujahidah....
ya AllAh...mampukah aku mencontohinya ?
pada fitnah yg melanda ?
diri mula hilang arah dan brputus asa....
teguhkan imanku seteguh imannya...Ya Rahim...

Ya ALLAH...
teringat diri pd khansa...
4 org anaknya mati dijalan ALLAH....
dia meratap tangis...
ank sulungnya kedua dan ketiga syahid...
namun tangisan itu bukan atas pemergiaan ank trcinta..
tangisan itu kerana tiada lg anak yg dhantar utk berjihad kejln ALLAH....
mampukah aku mnjdi ibu sepertinya...
sedang anak tidak menutup aurat msih x terjawab...
sedang anak tidak solat pun x bt kisah...
berikan aku kekuatan sepertinya ya Rahman....
agar diriku bersedia pada akhirat kelak....

wahai kaum Adam yg bergelar khalifah...
diriku tidak setabah Ummu Khadijah...
bukan jua semulia Fatimah Az-Zahrah..
apatah lg sesabar Masyitah dan Summaiyyah..
mahupun sehebat Ummu Sulaim...
tidak jua seteguh Aisya Humaira....
kerna diri ini cuma An-Nisaa dakhir zaman...
dimana aurat semakin terdedah...
dimana syahadah hanya pd nama...
dimana dunia terus diagungkan...
dimana nafsu fana mnjadi santapan utama...
dimana batas sentiasa dileraikan...
dimana ukhwah sentiasa dipinggirkan...

wahai kaum hawa...
kita cuma An-Nisaa....
para pendosa yg trbanyak di neraka.....
lantas, walau x setabah para Mujahidah...
namun...tabahlah pd ketetapan AllAH..
berpeganglah pd agamaNya....
cari lah redhaNya....
bekalkan diri dgn ilmu didada...
.kerna sesungguhnya padaNya ada SYURGA !
walau x semulia para wanita sirah....
tapi muliakn diri dgn agama yg memelihara...
kerna pdnya ada PAHALA !
walau x sesabar para wanita solehah...
namun sabarkan jiwa pd nafsu dunia yg menyeksa...
kerna disitu ada BAHAGIA !

sesungguhnya HAWA tercipta dr tulang rusuk ADAM...
bukan untk ditindas krna lemah...
tapi utk dilindungi krna indah....
dan indah pabila tertutup n terpelihara..
kerna disitulah terjaganya SYAHADAH...

memang mudah untuk kita berkata...
dan sukar untuk melakukan....
memang mudah untuk jatuh trsungkur....
kerna...
pahit n sukar untuk bangun kembali..
memang mudah utk berbuat amal..
tapi susah pada istiqamah....
iAllah, semuanya trletak pd kekuatan hati,yang dipandu dengan akal yg bertunjangkn iman dan ilmu...
dgn kesabaran dan sejuta keinsafan dan keampunan yg dipinta pdNYa...
iAllah dipermudahkan segalanya ~


No comments: